HOSPODÁRSKE NOVINY
10
FIRMY & FINANCIE
ŠTVRTOK 20. APRÍLA 2023
Schátrané Hypernovy
vzkriesia finančníci
Bratislava – Ku vchodu nového
Lidla v Pezinku prichádza pani
v nádeji, že tu vie nakúpiť. No
automatické dvere sa pred ňou
neotvoria. Aj ostatné prevádzky
v komplexe už svietia, je v nich
pracovný ruch a očividne sú
aj plné tovaru. K výrobkom sa
však zákazníci dostanú najskôr
27. apríla.
Vtedy je totiž naplánované
otvorenie celého komplexu. „Naj
-
prv sa malo otvárať v januári, po-
tom bol termín 16. marec. Budova
sa ešte neskolaudovala, že vraj to
viazne na meste,“ hovorí zamest
-
nanec jednej z predajní.
Podľa miestnych tu má podob
-
ný komplex potenciál, keďže sa
nachádza na hlavnom ťahu a oby
-
vateľov z okolitých obcí ako Vino-
sady či Viničné to ťahalo za ná-
kupmi viac do Modry.
Ešte donedávna tu pritom dl
-
hé roky chátrala budova bývalej
Hypernovy. Tú po odchode reťaz
-
ca skúpila spoločnosť Forespo rea-
lity 12, ktorá patrí pod akciovku
365.invest, a teda investičnému
fondu v portfóliu skupiny J&T.
Finanční žraloci sa pred časom
dostali k viacerým nehnuteľnos
-
tiam, v ktorých predtým fungoval
reťazec so symbolom žlto-modrej
hviezdy. Tie čoskoro čaká podob
-
ný osud ako pezinskú Hyperno-
vu, teda prestavba na retailový
park.
V Pezinku pôsobia v retailovom
parku známi hráči a okrem spo
-
mínaného Lidla tam nájdete pre-
vádzku diskontného reťazca KiK,
Pepco, elektrotechniku od Pla
-
neo, drogériu dm, ďalej predajňu
Banquet či lekáreň Dr.Max. HN
sa spýtali veľkých hráčov, či by
o priestory v Nových Zámkoch či
Ružomberku mali záujem. Kauf-
land aj Tesco o využití týchto
priestorov neuvažujú. Billa od
-
mieta komentovať otázky o svojej
budúcej expanzii. Lidl o priesto
-
re v Nových Zámkoch neuvažuje,
keďže tu už dve predajne má. „Čo
sa týka Ružomberka, máme záu
-
jem o vybudovanie novej predaj-
ne v tomto meste, nemáme však
nateraz žiadne konkrétnejšie in
-
formácie,“ povedal hovorca spo-
ločnosti Tomáš Bezák.
Nové prevádzky otvoria
čoskoro
Po odchode holandskej skupiny
Ahold z nášho trhu v roku 2014 sa
megaprevádzky istý čas snažilo
udržiavať Terno. Posledný obchod
v roku 2018 zavreli v Považskej
Bystrici. Paradoxne išlo aj o prvú
otvorenú Hypernovu. Štafetu po
nich prevzali v niektorých mes
-
tách iné reťazce.
V niektorých sa usídlil obchod
so zameraním na záhradu a ná
-
radie Hobbi. Dlho však nevydr-
žal a dnes dve obrovské predajne
v Nových Zámkoch a Ružomber
-
ku chátrajú už piaty rok.
Obe majú spoločného vlastní
-
ka, firmy patriace pod spomínaný
365.invest. Podľa PR manažérky
Kataríny Dubeňovej sa aj v tých
-
to priestoroch plánuje takzvaný
redevelopment práve podľa vzoru
prvej lastovičky v Pezinku.
„Naším cieľom je prostredníc
-
tvom modernejších priestorov po-
krývať dopyt ľudí po nákupoch
základných potrieb, akými sú ná
-
kup potravín, drogérie alebo služ-
by lekárne, a to v dostupnej loka-
lite,“ povedala Dubeňová a spres-
nila, že ako ďalší bude nasledovať
priestor v Ružomberku, ktorého
otvorenie plánujú na prelome ro
-
kov 2023 a 2024. Ide o kontrover-
znú prístavbu ku Kaštieľu svätej
Žofie, ktorej vlastníkom je tiež fi
-
nančná skupina.
Novozámocký hypermarket
bol svojho času poňatý veľkory
-
so. V miestnej skupine na Face-
booku sa píše, že pri jeho stavbe
recyklovali betón z pôvodného
objektu teplárne a jeho súčasťou
boli aj podzemné garáže. Nový
majiteľ sa obchodný dom snažil
istý čas prevádzkovať pod pôvod
-
nou značkou, neskôr ho pretvoril
na Terno.
„V Nových Zámkoch smeruje
-
me otvorenie na druhú polovicu
roku 2024,“ dodala PR manažér
-
ka 365.invest s tým, že väčšie sta-
vebné úpravy v priestoroch firma
neplánuje. Zatiaľ odmietla špe
-
cifikovať, aké obchody by mohli
v týchto priestoroch v budúcnos
-
ti fungovať, keďže rokovania pod-
ľa jej slov stále prebiehajú.
Chceli byť jednotkou
na trhu
Nový reťazec pod značkou
Hypernova sa na Slovensku začal
rozpínať ešte na prelome milé
-
nií. Obchody Hypernovy začali
postupne pribúdať od roku 2001
a ich počet sa zastavil na čísle 22.
Charakteristické pre ich prevádz
-
ky boli veľké priestory, ktoré dis-
ponovali v niektorých mestách aj
podzemnými garážami. Rozpre
-
stierali sa na ploche od tritisíc do
desaťtisíc štvorcových metrov.
Holandská skupina Ahold si
však expanziu po rokoch spočí
-
tala a jej predajne sa vytratili naj-
prv z poľského a následne aj zo
slovenského trhu. Stratégiou sku
-
piny totiž bolo stať sa jednotkou
alebo dvojkou na trhu. Podľa od
-
borníka na maloobchod Ľubo-
míra Drahovského boli predajne
postavené s predstavou určitého
počtu nakupujúcich, očakávania
sa však nenaplnili. „Je to ekono
-
mická záležitosť prevádzky. Na
Slovensku je trh o polovicu men
-
ší ako v Česku a konkurencia je
na inej úrovni,“ komentuje vznik
-
nutú situáciu.
BIZNIS
Maloobchodník sa
CHCELÒSTAÝÒJEDNOTKOUÒ
NAÒTRHUÒS potravinami,
nakoniec sa stiahol
a NECHALÒZAÒSEBOUÒ
priestory, ktoré
UÞÒROKYÒPUSTN
Tomáš Garai
©hn
tomas.garai@mafraslovakia.sk
Brusel – Predaj nových áut
v Európskej únii sa v marci 2023
zvýšil, už ôsmy mesiac po sebe,
pričom všetky najväčšie trhy vy
-
kázali dvojciferné tempo rastu.
Dôvodom však bol z veľkej časti
nízky porovnávací základ v roku
2022, keď výrobu brzdil nedosta
-
tok polovodičov. Ukázali to v stre-
du údaje Európskeho združenia
výrobcov automobilov (ACEA).
V marci o 29 percent
Podľa najnovších čísiel ACEA
počet zaregistrovaných nových
osobných áut v Únii v marci 2023
vzrástol medziročne o 28,8 per
-
centa na 1 087 939 kusov. Predaj
nových áut prekonal hranicu
jedného milióna prvýkrát od
júna 2021. Všetky najväčšie trhy
vykázali dvojciferný rast preda
-
ja, na čele so Španielskom (66,1
percenta) a s Talianskom (40,7
percenta). Počet zaregistrovaných
elektrických vozidiel na batérie
v marci vyskočil o 58 percent na
151 573 kusov, čo predstavuje
13,9-percentný podiel trhu.
Silný hybrid
Hybridné elektrické vozidlá mali
v marci tiež silný mesiac s náras
-
tom predaja o 38,1 percenta na
264 694 kusov a dosiahli 24,3-per
-
centný podiel na trhu. Avšak pre-
daj plug-in hybridov sa v marci
zvýšil len mierne, o 4,3 percenta,
a ich podiel na trhu klesol na 7,2
percenta z 8,8 percenta v marci
2022, predovšetkým v dôsledku
ukončenia dotácií na tieto typy
vozidiel v Nemecku. Benzínové
autá zaznamenali mierny nárast
podielu na trhu na 37,5 percenta,
zatiaľ čo naftové klesli na 14,5
percenta. Volkswagen zostal na
prvom mieste medzi výrobcami
automobilov, keď skupina preda
-
la v marci 275 753 vozidiel všet-
kých značiek. (
TASR)
PRIEMYSEL
Predaj nových áut v Európskej únii stále rastie
Bývalá predajňa Hobbi zmení po rokoch svoj vizuál. FOTO: HN/TOMÁŠ GARAI
ZAHRANIČIE
DOPRAVA
Bratislava, Peking – Vzájomný
obchodný obrat medzi Čínou
a Slovenskom presiahol v minu
-
lom roku 10,6 miliardy eur, čo
je viac ako náš obrat s Afrikou
a Amerikou dokopy. Obrat má
výrazne negatívnu obchodnú
bilanciu pre Slovensko. Skonšta
-
toval to pre TASR komunikačný
odbor ministerstva zahranič
-
ných vecí a európskych zále-
žitostí v súvislosti s návštevou
predsedu Národnej rady Borisa
Kollára (Sme rodina) v Číne.
„Toky vysokého obratu vzá
-
jomného obchodu sú určované
skôr nadnárodnými spoločnos
-
ťami, napríklad v automobilo-
vom priemysle, ako domácimi
subjektmi. Medzi negatíva mož
-
no počítať aj dlhodobo menší zá-
ujem Číny o investičnú prítom-
nosť na Slovensku,“ pripomenul
rezort slovenskej diplomacie.
Výzvou pre vzájomné vzťahy
je vyrovnanie obchodnej bilan
-
cie. „Obchod medzi Slovenskom
a Čínou je nevyvážený, pričom
Slovensko má deficit v obchode
s čínskymi výrobkami. Je dôle
-
žité nájsť spôsoby, ako zvýšiť
slovenský vývoz do Číny a pod
-
poriť tak vyrovnanú obchodnú
bilanciu,“ uviedol komunikačný
odbor rezortu.
Ministerstvo tiež zdôrazni
-
lo potrebu udržiavať transpa-
rentnosť a dodržiavanie medzi-
národných noriem a predpisov
v obchode a investičnej spolu
-
práci, aby sa zabezpečila rov-
naká ochrana záujmov oboch
strán, napríklad pri prístupe na
vzájomné trhy. Výzvou je aj zní
-
ženie technologickej a surovi-
novej závislosti od Číny, diver-
zifikácia tokov dodávateľských
reťazcov v priemysle a tiež
upriamenie na bezpečnostné
otázky, ktorým bude EÚ, a teda
aj Slovensko, v blízkej budúc
-
nosti voči Číne čeliť. (
TASR)
Kalná nad Hronom – Slovenská
správa ciest (SSC) pripravuje
rozsiahlu rekonštrukciu mosta
ponad Hron pri obci Kalná nad
Hronom. Vyplýva to z dokumen
-
tácie, ktorú investor predložil
Okresnému úradu v Leviciach
na zisťovacie konanie. Most leží
na frekventovanej ceste I/51 na
hlavnom ťahu do Levíc. Tá sa
zároveň križuje s cestou I/76,
ktorou vedie doprava smerom
na Želiezovce a Štúrovo.
Podľa SSC bol technický stav
mosta ešte v roku 2019 ohod
-
notený stupňom VI, teda veľmi
zlý. „V súčasnom stave spĺňa iba
čiastočne základné podmien
-
ky v bezpečnosti premávky.
Nosná konštrukcia a opory vy
-
kazujú porušenie betónu, roz-
pad, odlamovanie a nedostatoč-
né krytie betonárskej výstuže,
dôsledkom čoho je ich korózia.
Bezpečnostné zariadenia sú po
-
škodené a skorodované,“ konšta-
tuje sa v dokumentácii.
Pre zlý technický stav mos
-
ta bola jeho nosnosť znížená na
10,8 tony. Pre vozidlá prekraču
-
júce túto hmotnosť bola ešte vla-
ni v apríli zriadená úplná uzá-
vierka mosta. Ako pred časom
informovala obec Kalná nad
Hronom, platiť bude až do konca
apríla 2024. Po ukončení opravy
mosta sa má jeho nosnosť zvýšiť
na 32 ton. SSC pri rekonštrukcii
počíta s asanáciou pôvodného
mostného objektu a následným
vybudovaním nového. Dopravu
tu bude nutné viesť obchádzko
-
vou trasou. Podľa plánovaného
postupu stavebných prác bude
stavebným prácam predchádzať
preložka telekomunikačného ve
-
denia, zriadenie obchádzkovej
trasy a uzavretie komunikácie.
„Potom dôjde k demolácii
mostného zvrška, priľahlej vo
-
zovky, nosnej konštrukcie a vy-
braných častí spodnej stavby.
Nasledovať bude výstavba no
-
vých častí mosta, oprava, úprava
a napojenie cesty I/51 na most
a obnovenie prevádzky,“ konšta
-
tuje sa v dokumentácii. Stavebné
práce by sa mali podľa mediali
-
zovaných informácií začať naj-
skôr v roku 2024. (
TASR)
Pri Číne je pre nás
výzvou pasívne saldo
Problémový most idú
vybudovať nanovo
Bratislava – Úrad na ochranu
oznamovateľov uložil štátnemu
podniku ministerstva hospo
-
dárstva pokutu 3 500 eur. Úrad
o tom informoval na sociálnej
sieti s tým, že ide o vôbec prvú
peňažnú sankciu, ktorú od za
-
čiatku svojej existencie uložil.
Prípad sa týka štátneho podni
-
ku rezortu hospodárstva, kto-
rý riadne nezaevidoval ozná-
menie svojho zamestnanca.
„Oznamovateľa kontaktoval až
po 11 mesiacoch, aby predložil
dôkazy, hoci zo zákona musí
prešetrovanie uzavrieť do troch
mesiacov,“ zdôraznili z úradu.
Priblížili, že počas prvého roka
fungovania sa snažili k zamest
-
návateľom pristupovať najmä
partnersky. (
TASR)
Uložili pokutu
štátnemu
podniku
Za prvé tri mesiace roka 2023 sa v Únii predalo 2,7 milióna nových áut. FOTO: TASR/E. ĎURČOVÁ
I N Z E R C I A
MS210559/01